Učíme se hlásku R – Pracovní sešit 2.vydání - TISK

Kód: L01501
320 Kč 358,40 Kč včetně DPH
Skladem (488 ks)

Druhé vydání našeho komplexního sešitu se 104 úkoly zaměřenými na procvičení hlásky R. Kniha přináší více než 100 úkolů zaměřených na rozvoj zrakového i sluchového vnímání. Naučí dítě určit pozici hlásky R ve slově, rozdělovat slova na slabiky, procvičovat výslovnost ve slovech i větách, tvořit množné číslo, používat předložky i rody jmen. Najdete v něm všechny logicky na sebe navazující kroky, které dítě potřebuje zvládnout, abyste od něho neslyšeli jen RRRR, ale aby vám mohlo vyprávět s touto hláskou celý svůj vnitřní svět ale i prožitky své nevšední dětské každodennosti. Pracovní sešit je komplexní pomůckou pro úpravu výslovnosti hlásky R.

Sešit má pevnou vazbu a prodává se vytištěný.

Detailní informace

Detailní popis produktu

Počet stran 144
Velikost A4
Katalogové číslo l01501

 

Pracovní sešit na hlásku R byl tak úspěšný, že ho vydáváme podruhé. Unikátní pracovní sešit k upevnění hlásky R z dílny známé české klinické logopedky Mgr. Martiny Kolmanové. 120 cvičení, která stimulují mozkové funkce potřebné pro správnou výslovnost. Autorské obrázkové pomůcky děti milují a rády u nich promlouvají.

 

Pár slov o vývoji /nejen/ výslovnosti...

Rodiče často předpokládají, že když je hláska na světě, cestu do aktivní řeči dítěte si najde sama. Ano i ne. To, že dítě hlásku vysloví ještě neznamená, že ji bude používat. Někdy je mezi vyslovením a používáním i několika měsíční prodleva. Vyslovit zvuk hlásky, který se zdá, že je technicky utvořen pouze koordinací dechu a pohybem svalů, není vůbec jednoduché. Ve skutečnosti je to mnohem složitější. Na pozadí stojí více, než je na první pohled zřejmé. Sluch, zrak, pohyb svalů, myšlení, pozornost, paměť, vnímání těla, rovnováha, dech, svalové napětí, hmat i pozornost, jsou samostatné funkce a sytémy našeho těla, které musí mít potřebnou zralost, stejně jako schopnost spolupráce. Většina těchto funkcí je řízena z nejvyspělejší části mozkové kůry a navíc jsou umístěné často na obou stranách mozkových polokoulí. Tyto funkce musí být tedy nejen zralé, ale i ochotné spolupracovat a navzájem se doplňovat a komunikovat. Napadá vás, že spolupráce bude zřejmě hodně zásadní? Pak jste na to kápli. Ne vždy to ale funguje. A tak i přesto, že zvuk může být na světě, cesta k jeho použití může být ještě dlouhá. Právě pro různou míru zapojení a spolupráce jednotlivých funkcí. 

A právě proto tvoříme pomůcky, které rozvíjí všechny zmíněné funkce tak, aby se jejich vzájemná zralost a spolupráce co nejvíce podpořila. Jak se to v našem sešitu projevuje? 

  1. Dítě je doprovázené k rozvoji několika zásadních funkcí -  zraku, sluchu, paměti, pozornosti, i myšlení, prostorovém vnímání a další.
  2. Zamýšlíme se i na rozvržením obrázků na stránce, abychom podpořili zrání očních pohybů. 
  3. Nad detaily obrázku, nad tvary a barvami držíme přísnou ruku. Nepodceňujeme děti a jejich cit pro detail a estetické vnímání.
  4. Věnujeme pozornost míře zaplnění stránky a vlivu rušivých elementů způsobujících stres tělesných systémů.
  5. Uvažujeme detailně nad postupem jak vše půjde za sebou tak, aby to respektovalo věk dítěte a vývoj jednotlivých funkcí.

V pracovním sešitu Učíme se hlásku R tedy najdete komplexní stimulaci osobnosti dítěte, výše zmíněných mozkových funkcí a logicky na sebe navazující kroky, které dítě potřebuje zvládnout, abyste od něho neslyšeli jen RRRR, ale aby vám mohlo vyprávět s touto hláskou celý svůj vnitřní svět ale i prožitky své nevšední dětské každodennosti.

Vnímáme, že porucha řeči může pro dítě v jeho budoucím životě významnou překážkou v dosažení jeho maximálního potenciálů a s touto myšlenkou tvoříme pomůcky a doprovázíme děti k úspěchu v komunikací. 

4 kroky k upevnění správné výslovnosti

Krok č. 1: Poznat tvar písmene a pochopit, proč je dobré ho správně vyslovit. 

Co se to učím vyslovit? R? Jak vypadá, jaký  má tvar a proč ho potřebuji umět? Kde se takový zvuk objevuje a jak se píše. Poznám ho mezi ostatními písmeny? V čem je jiné? Jak vypadá moje pusa, když ho tvořím. Co dělají zuby, rty, jazyk? To vše musím uvidět. 

Zrakové vnímání hraje důležitou roli nejen pro motivaci dítěte, kdy se naučí nové písmeno, které se učí vyslovit a pochopí důvod, proč ho umět vyslovit. Zrakové vnímání a oční pohyby přímo ovlivní i schopnost hlásku vyslovit a časem napsat. Obrázkové hry pro zrak tedy musí být součástí sešitu hned jako první. 

Krok č. 2: Uslyšet správný zvuk a najít ho ve slovech

Aby dítě hlásku vyslovilo, musí také rozpoznat její zvuk, uslyšet ho ve slově, do kterého patří a identifikovat správnou pozici hlásky ve slově. Bez této schopnosti je zapojení správné výslovnosti do běžné řeči nadlidský výkon a právě proto rozvoji sluchového vnímání v sešitu věnujeme velkou pozornost. Krůček po krůčku vedeme děti k poznání zvuku ve slově tak, aby vyslovení bylo snadné. 

Krok č. 3: Vyslovit a zapojit do řeči

Umím hlásku poznat, umím ji slyšet, je na čase ji začít pomalu vyslovovat. Zvuk, který se naučím skrze pohyb mluvidel za použití svého dechu zapojuji do krátkých slabik a slov. Najednou je tam. Slovní spojení např. malý traktor jsou pro mě části pro stavbu velkých vět. Tím, jak se zlepšuji začnu je i tvořit. Naučím se různé tvary slov a pochopím to, že jeden mravenec znamená něco jiného než dva mravenci. Jsem připravený ovládnout umění vyprávění.

Krok č. 4: Přemýšlej a vyprávěj

Je na čase sdílet svůj svět. Najednou ani nevím jak a už vyprávím příběh o princezně a rytíři a přitom zní to krásné R. Zapojení hlásky do řeči jde krok za krokem od prvního schůdku po poslední.

Když se nám to podaří s lehkostí, dítě si ani nevšimne, že se "učí" a najednou v jeho řeči zní ten lehký vibrující zvuk českého R. Radost v očích mají oba. Já i moje máma. 

Screen-Shot-2022-01-12-at-8.47.54-PM

Doplňkové parametry

Kategorie: VĚK
Hmotnost: 0.3 kg