Pravolevá orientace sada 5 sešitů - PDF
Sada 5 sešitů - Pravolevá orientace
Tyto sešity je možné zakoupit samostatně - ZVOLTE SI KLIKNUTÍM NA OBRÁZEK VÝŠE SVOU VARIANTU A POČET KUSŮ
Aby dítě dokázalo pojmenovat levou a pravou stranu těla, potřebuje se především vyvíjet fyzicky tak, aby si zakusilo, jaké to je použít obě části těla najednou, střídavě a také samostatně a dozrát do fáze takzvané bilaterální integrace a laterální dominance. Neboli jasné nadřazenosti jedné strany těla nad druhou. Předpokladem pro to, aby toto dítě zvládlo je jeho pohybový vývoj a žádné obrazové materiály ho nemohou nahradit. Obrázkové materiály jsou však doplněním tohoto vývoje a přináší možnost si tuto ztělesněnou zkušenost procvičit v praxi.
Přinášíme vám sérii hravých sešitů, ve kterých si vaše dítě může na papíře vyzkoušet a procvičovat to, co již zažilo v těleJelikož z praxe víme, že některé děti mají v některých fázích vývoje malé či větší mezery, v tomto materiálu jsme se vrátily o krok zpět. A zaměřili jsme pozornost také na samotný zrakový prvek. Jelikož oči jsou nedílnou součástí schopnosti orientace v prostoru i v těle. Pracujeme proto s černobílou verzí, jednoduchými tučnými symboly, zrcadlovými obrazy a mozku dítěte nabízíme možnost skrze zrakový vjem vnímat prostor a strannost od nejjednodušších grafických prvků po obtížnější.
Aktivujeme tak zaměření na celek s postupným soustředěním na významný detail. Vedeme dítě k soustředění se na střed listu, aby došlo k zapojení obou očí a později jeho pozornost přenášíme k laterálním očním pohybům, které jsou potřebné pro plynulé čtení a psaní. Využíváme zřetelné tučné grafické prvky a později přecházíme ke konturám.
V prvních sešitech využíváme pomůcky jako ruka dítěte a manipulace s drobnými prvky jako jsou těstoviny a víčka, abychom podpořili vývoj pravolevé orientace skrze zkušenost těla. Později dítě pracuje s tužkou. Respektujeme tak vývojové mezníky a nabízíme dítěti příležitost pro upevnění a zvládnutí pohybových, zrakových a prostorových dovedností s cílem pomoci mu rozvinout zrakové vnímání, laterální oční pohyby ale i schopnost porozumět a použít pojmy pravá a levá. To vše je potřebné pro zvládnutí čtení a psaní, ale i pro orientaci v sešitě, na stránce, v prostoru pokoje, nebo místě, kde dítě bydlí. Tyto dovednosti mu pomáhají si například zapamatovat cestu ze školky domů nebo i to, kam se pokládá v jeho pokoji oblíbená hračka.
Tato sada sešitů je doporučena pro děti od 4,5 let a je vhodná také pro děti, které ve škole vykazují potíže se čtením a psaním. V tomto případě se může použití sešitu jevit jako krok zpět - ale návrat může vidět i jinak. Jako dosycení toho, ce není dozrálé, a práce se sešitem se tak stává výhrou. Doporučujeme zakoupit celou sadu a postupovat krok za krokem. V případě, že dítě u určitého sešitu setrvá déle, je to známka toho, že to zkrátka jeho tělo a mozek potřebuje. Podpořte ho. V sešitech získáte doporučení i na to, jakým způsobem si s dítětem hrát, abyste daný krok podpořili a nabízíme vám praktické hry. Doporučujeme sešity nepřeskakovat a současně jednotlivé listy dítěti nabízet opakovaně.
PODROBNÝ POPIS SEŠITŮ NAJDETE NÍŽE, sešity mají 28-31 stran
Sešit č. 1: Pravá - levá ruka (metodika)
V tomto pracovním sešitě budeme dítě podporovat v procítění si pravé a levé strany na vlastním těle. Jeho úkolem bude pokládat ruce na symboly, které jsou na stránkách sešitu - vpravo, vlevo. Tyto symboly jsou jednoduché a názorné tak, aby byly pro dítě snadno zapamatovatelné a rozlišitelné nejen prostorově, ale také pomocí zraku. Symboly se schovají pod malou ruku dítěte a proto jsou také v menší velikosti tak, aby kresba respektovala fyzické rozměry těla dítěte, ale také oční zpracování. A bude to opět ruka, která bude ve vymezeném prostoru manipulovat s objekty, aby si dítě zažilo pravolevou orientaci také na úrovni jeho těla, a to s drobnými předměty, ale i s tužkou.

Sešit č. 2: Spojovačky (metodika)
V tomto pracovním sešitě budeme dítě podporovat v procítění si pravé a levé strany, ale také v jasném vnímání středu těla, ale i posílením binokulárního vidění, což znamená vidění oběma očima zároveň. Znamená to, že se obrazy vnímané simultánně oběma očima spojí v jeden a navíc nám umožňuje vnímat hloubku prostoru. Naším cílem je, podpořit skrze usnadnit zaměření očí dítěte na střed papíru a odtud oči nadále směřovat buď na pravou nebo levou stranu. Některým dětem binokulární vidění, tedy nespojení obrazů, činí problém a to může být jedním z důvodů, proč dítě např. nejeví zájem o kreslení, stavebnice či manipulaci s předměty a neudrží dostatečně oční kontakt s druhým člověkem, rodičem. Nenapodobí kreslený nebo pohybový vzor. Jelikož nedokáže kvalitně vnímat předměty na blízko.

Sešit č. 3: Najdi stejnou (metodika)
V tomto pracovním sešitě budeme dítě podporovat ke vnímání a rozpoznání prostorové odlišnosti obrázku. Jeho oči povedeme ke vnímání detailů v zobrazení, podobně jako ve vnímání horizontálně umístěných prvků. Jdeme tedy ještě o krůček dál v rozvoji jeho zrakových a prostorových schopností. Pravolevá odlišnost obrázku je přípravou dítěte na schopnost vnímat zrcadlové tvary písmen jako je například malé b a d, ve kterých mnoho dětí s nezralým zrakovým vnímáním chybuje při čtení a zápisu.

Sešit č. 4: Scény (metodika)
V tomto pracovním sešitě budeme dítě podporovat ke vnímání světla a tmy. K rozlišení dějových obrázků ponořených z části do světla a z části do tmy. Kontrastní zobrazení děje, pomůže dítěti odlišit pravou a levou stranu obrazu, zaměřit na ni pozornost. A naučit svůj mozek vnímat, že stranost je důležitá.

Sešit č. 5: Kam míří? (metodika)
V tomto pracovním sešitě již dítě využije veškeré osvojené dovednosti z předchozích dílů a pustí se do nejobtížnějšího úkolu - určení směru obrázků rozmístěných do plochy. Tato část je náročnější nejen na porozumění, ale také zrakové zpracování, orientaci na ploše, zrakovou paměť.
