Třídění 1 - PDF

Umisťování obrázků do prostoru podle daných pravidel nebo vlastní fantazie děti opravdu baví. Zároveň si při tom přirozeně osvojují vnímání prostoru, prostorových vztahů i jednotlivých prvků v okolí. Tyto zkušenosti jsou klíčové pro pochopení předložek – bez nich by jejich význam děti chápaly jen obtížně.

Dětem, kterým dělají předložky potíže, doporučujeme kromě této aktivity také pohybové hry v reálném prostoru. Mohou zkoumat svůj pokoj vlastním tělem, nebo si hrát s plyšáky – posazovat je na postel, pod stůl, vedle židle... Právě pohybová zkušenost je základem, ze kterého se porozumění předložkám nejlépe vyvíjí. A jakmile ji dítě zvládne, snadněji ji přenese na plochu a nakonec i do řeči samotné.

Pomocí tohoto souboru si můžete navíc vyzkoušet, jak dítě rozumí instrukcím nebo jak si pamatuje postupy. Můžete mu například říct:
„Dej veverku na větev, lišku vedle stromu a ježka k pařezu.“
Tato instrukce už je poměrně dlouhá a vhodná spíše pro předškoláky. Mladším dětem zatím stačí jeden jednoduchý pokyn. Pak si klidně role vyměňte – a nechte dítě, aby úkolovalo vás!

Věk 3-5 let

 

 

Dostupnost Skladem (2615 ks)
Kód: L05600
129 Kč 115 Kč bez DPH
Třídění 1 - PDF
Počet stran:6
Počet karet: 4 scény + 28 obrázků
Velikost: A4
Formát: elektronicky v PDF
Věk:3 - 5 let
Katalogové číslo: l05600

METODIKA

Věk: 3–5 let Čtyři obrázkové šablony statek, doprava, moře, les slouží jako pozadí pro kreativní přikládání obrázků zvířat a předmětů, které do těchto prostředí patří.

1. Mladší děti:

Nejprve si vyprávíme o jednom prostředí. Např. les. Využijeme zkušenosti dítěte a povídáme si o tom, jak to v lese vypadá, kdo tam žije, jaké zvuky jsou v lese slyšet, co tam můžeme najít. Následně dítěti dáme šablonu a pojmenujeme spolu s ním jednotlivé části obrázku les, strom, keř, houba, mraveniště a to proto, aby si dítě lépe uvědomilo prostorové uspořádání obrázku. Následně vybereme jednotlivé obrázky, které k lesu patří a necháme dítě volně vkládat do šablony. Podpoříme jeho fantazii. Činnost dítěte komentujeme a popisujeme místo, kam dítě obrázek položí. Můžeme se dítěte také přímo zeptat. Např. Kde je mravenec?

2. Starší děti:

Starší děti již cíleně vedeme k přesnému porozumění a umístění obrázku dle slovního pokynu. Např. Dej mravence k mraveništi a lišku vedle stromu. Nebojíme se délku výpovědi postupně prodlužovat. Se souborem třídění lze procvičit také paměť. A to tak, že umístíme obrázky do šablony, a necháme dítě se na umístění podívat po dobu jedné minuty. Následně obrázek zakryjeme a pokládáme dítěti otázky, které mapují jeho schopnost zapamatování: Např. Byla na obrázku liška? Kde byl mravenec? Byl jelen vlevo od stromu? Při práci se souborem využíváme prostorové pojmy: nahoře, dole, vpra- vo, vlevo, nad, pod, za, v, u, mezi.

3. Třídění:

Dítěti dáme dvě nebo všechny čtyři šablony a k nim sadu obrázků. Necháme dítě roztřídit, které obrázky kam patří. S dítětem si o tom povídáme a rozvíjíme jeho logické myšlení. Např. Může být mravenec na statku? Proč nemůže být loď v lese? Může být ryba v moři i v rybníce?