První věty - TISK/PDF
Kód: L05700/PDF L05700/TISK Zvolte variantuSouvisející produkty
Detailní popis produktu
METODIKA
Soubor karet První věty tvoří 36 obrázků. Na každé kartičce je jeden obrázek, který vyjadřuje jednoduchou a dítěti blízkou situaci. Tyto karty jsou určeny pro děti od 18 m do 3,5 let a slouží k nácviku tvorby prvních jednoduchých vět. Barevné obrázky a jednoznačné a dítěti blízké situace vzbudí zájem dítěte a touhu děj obrázku pojmenovat.
Slova v souboru jsou krátká a snadno vyslovitelná, protože obsahují převážně jednoduché hlásky, které si děti osvojují jako první.
JAK SE SOUBOREM PRACOVAT?
UČÍME SE POSLOUCHAT
Soubor je určen k nácviku slovní zásoby a tvorby prvních vět. Proto se učíme nejprve obrázky pozorovat, všímat
si, co na nich je, a pojmenovávat jednotlivé prvky, osoby, činnosti i zvuky. Sledujeme, který obrázek dítě zaujme.
Děti zaujetí dávají najevo pohledem nebo ukázáním či pojmenováním části obrázku. Při práci s malými dětmi tak navážeme na jejich přirozený zájem obrázek jednoduše pojmenovat. Děti batolecího věku mají krátkou pozornost a také malou paměť, a proto volíme slova jedno až dvouslabičná. Při pojmenování využíváme sílu a melodii hlasu, a to proto, abychom dítě vyprávěním zaujali. Pokud dítě na obrázek, který popisujeme, samo neukazuje, uděláme to sami. Ukázáním na obrázek vytvoříme přímou vazbu mezi slovem a viděným obrazem, a tím dítěti usnadníme porozumění. Ukázání na obrázek pomáhá dítěti cíleně zaměřit pozornost.
KDE JE ...?
Když dítě soubor již několikrát vidělo, obrázky a slova již zná, ukazuje na ně, případně je doprovází zvukem nebo slovem, přistoupíme k otázce KDE JE...? Před dítě položíme dva obrázky, např. kluk míchá a máma mává, a ptáme se ho: KDE - Kde kluk míchá? Sledujeme, zda dítě zaměří zrak na správný obrázek nebo zda na něj ukáže, případně ho podá. Tím máme ověřeno, že dítě této otázce rozumí. Pokud se tak nestane, na obrázek ukážeme a zopakujeme: Kluk míchá. Tím upevňujeme propojení obrázek–slovo. Takto pracujeme s celým souborem obrázků.
KDO / CO TO JE? CO DĚLÁ?
Teprve následně přistoupíme k otázkám KDO / CO TO JE? a CO DĚLÁ? V této chvíli totiž už víme, že dítě slyšelo věty několikrát, současně jim rozumí, a tak je velká pravděpodobnost, že bude mít snahu je i pojmenovat. Pokud ne, nevadí. Na dítě netlačíme a pracujeme především na tom, aby větám na obrázcích rozumělo. Až bude připravené, tak o nich bude samo povídat.
Ať vám to jde s úsměvem ! Martina a Veronika
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.